URHEILULINJA

Huippuvalmennusta opintojen lomassa

Järvenpään lukio on noin tuhannella opiskelijallaan yksi Suomen suurimmista lukioista. Iso lukio pystyy tarjoamaan runsaasti valinnanmahdollisuuksia kaikissa lukion oppiaineissa ja myös ottamaan huomioon opiskelijoiden henkilökohtaisia opiskelutarpeita. Yhtenä vahvuutenamme oppilaitoksessa on laaja kurssitarjonta liikunnassa sekä toimiva yhteistyö urheiluseurojen kanssa.

Lukio aloitti aamuvalmennuksen koripallossa syksyllä 2005 ja jalkapallossa syksyllä 2007. Yhteistyöstä saadut myönteiset kokemukset ovat kannustaneet laajentamaan toimintaa. Lukio on voittanut mm. kolme Suomen mestaruutta koripallon lukiosarjassa.Koripallossa tuli SM- hopeaa syksyllä 2014 ja SM-pronssia sekä tytöissä että pojissa 2017 -18. Jalkapallojoukkue voitti Suomen mestaruuden koululiikuntaliiton jalkapalloturnauksessa syksyllä 2013 sekä 2014. Syksyllä 2017 tyttöjen jalkapallojoukkue voitti SM-pronssia. Ringette on nyt kovassa nousussa ja tytöt kisaavat Suomen parhaimiston kanssa.Yksilölajeissa on tullut myös paljon menestystä mm yleisurheilussa ja uinnissa.

Urheiluvalmennus

Urheilulinjan painopistelajeina lukuvuonna 2024 – 2025 ovat jalkapallo, jääkiekko, ringette, koripallo, luistelu (yksinluistelu), salibandy, voimistelu, yleisurheilu ja uinti. Urheilulinjalle ei oteta muita kuin painopistelajien opiskelijoita.

Urheiluvalmennuksen yleiset tavoitteet:

• opiskelija kehittyy urheilijana sekä suorittaa lukio-opinnot ja ylioppilastutkinnon sekä kykenee arvioimaan ja suunnittelemaan jatko-opintomahdollisuuksia
  • opiskelija ymmärtää systemaattisen harjoittelun periaatteet ja sitoutuu määrätietoiseen harjoitteluun
  • opiskelijan oma ajattelu ja päätöksentekokyky kehittyvät
  • opiskelija omaksuu urheilullisen elämäntavan ja oikeat elämänhallintataidot, jota kautta hän ymmärtää harjoittelun, levon ja ravinnon merkityksen omassa kehittymisessään
  • valmennus painottaa taidon kehittymistä niin lajiharjoittelussa kuin fyysisessä oheisharjoittelussakin
  • kilpaurheilua tukevan harjoittelun ja lukio-opintojen yhdistäminen

Valmennuksen toteuttaminen

Valmennus toteutetaan aamuvalmennuksena 2 – 3 kertaa viikossa. Järvenpään lukion urheilulinjan valmentajina toimivat ammattitaitoiset valmentajat. Urheiluseurojen valmentajat vastaavat valmennuksesta sopimuksemme mukaisesti. Valmennus voidaan hyväksyä osaksi pakollisia ja/tai valinnaisia opintoja.

Urheilulinjalle hyväksytyt suorittavat yhteisesti terveystiedon ja liikunnan pakolliset kurssit. Näin voimme urheilijoille antaa heille suunnattua tietoa ja taitoa kyseisissä kursseissa.

Urheilulinjalaisen tulee suorittaa vähintään 8 lajikohtaista valmennuskurssia opiskelunsa aikana sekä valmennusopin kurssi. Nämä urheiluvalmennuksen kurssit lasketaan opiskelijan kokonaiskurssimäärään. Urheilulinjalainen voi lisäksi valita ohjelmaansa myös koululiikunnan syventäviä kursseja.

Yhteistyömme mahdollistaa opiskelijan harjoittaa lajiaan koulupäivän aikana, mikä varmasti helpottaa ajanhallintaa ja tukee menestystä myös opiskelussa.  Aamuvalmennukset ja muu lukion opetustarjonta on suunniteltu niin, että urheiluharrastuksesta huolimatta opiskelija voi hyödyntää laajasti koko koulun muuta opetustarjontaa.

Urheilulinjalle haetaan yhteishaussa omana hakukohteenaan.
Tarkat hakuohjeet löydät TÄÄLTÄ.